dijous, 25 de novembre del 2010

Credibilitat de la informació en internet

La era digital ha segut la gran revolució de la informació. Els costos de publicació i distribució de la informació s'han reduït. Pràcticament qualsevol persona pot publicar sense cap cost. Jo mateix estic publicant en aquest blog a un cost zero, tan sols el cost del temps que estic dedicant a aquest blog. Per contrapartida la revisió de la informació que es publicada depèn en molts casos de la mateixa persona que escriu la informació. El resultat es un augment de la llibertat de publicació espectacular però també la incertesa sobre la credibilitat de la informació que estem llegint.

La pregunta es; estan els usuaris d'Internet preparats per a discriminar la informació que es creïble de la que no? Personalment com a usuari d'Internet, el meu comportament davant una informació inicial que no ve d'una font fiable es d'incredulitat, simplement no li done ni més ni menys valor que el que li podria donar a un rumor.

Quan una web identifica als autors de la informació i a més a més podem contactar amb ells, la credibilitat es molt mes gran, que quan la informació esta publicada de forma anònima. A més a més hi tindrem més confiança si sabem quins son els objectius de la web o be si la informació es mera propaganda, una opinió o una descripció de fets. A més a més també esta la susceptibilitat del lector o usuari cap a la credibilitat de la informació que esta rebent

La credibilitat pot mol subjectiva, fins al punt que que ens pot resultar mes fàcil creure la informació falsa que estiga ben presentada que una informació certa que estiga en una web de pèssima presentació.

Malgrat tota aquest subjectivitat i el que ens deixem portar per una cara bonica. Si nosaltres estem molt interessats en una informació o volem arribar al final de l'assumpte, contrastarem la informació visitarem diverses webs o consultarem bibliografia per tal d'assegurar-nos que el que estem llegint es creïble. Per altra banda si tan sols volem saciar la nostra curiositat o llegirem sense preguntar-nos si es de fiar o no el que estem llegint o consultant.

Entrada basada en les reflexions sobre l'article de Miriam J. Metzger, “Making sense of credibility on the Web: Models for evaluating online information and recommendations for future research,” Journal of the American Society for Information Science and Technology 58, no. 13 (11, 2007): 2078-2091, http://doi.wiley.com/10.1002/asi.20672